Spiga

This Blog is Dedicated to...

HAFIY, FAHRY & DANNY

Pengalaman Lawatan Ke Disneyland Hong Kong

Melancong ke Hong Kong dengan anak-anak, tak lengkap kalau tak bawa mereka ke Disneyland. Maklumlah, budak-budak kecil masih tak dapat nak appreciate apa yang kita lihat, kita rasa. Kita mungkn nampak bagaimana Hong Kong berubah dari sebuah daerah bergunung-ganang dan berbatu-batan menjadi entrepĂ´t trade, dan sebuah negara pembuatan dan perkilangan pada zaman British.

Namun untuk anak-anak, keluar sekejap dari dunia serius memikirkan plot-plot sejarah Hong Kong dengan membawa mereka berekreasi di Disneyland.


Disneyland terletak di Pulau Lantau. Kami pilih hari kerja kononnya tak ramai orang kot.. tapi ramai juga. Hihi.

Walaupun menggunakan SSC (baby wear) untuk Fahry dan Danny, tapi kami sewa juga stroller... Boleh sewa kat bangunan sebelah City Hall.


Disneyland membawa balik ke zaman kanak-kanak. Hehe. Patutlah generasi ni dipanggil 'Peter Pan Generation' - generasi yang enggan membesar.


Masuk-masuk je disambut oleh brader ni main muzik dengan barang-barang nak cuci lantai.


Lepas tu kami ke tempat-tempat yang must-see di Disneyland. Sebab masa terhad, kena rancang awal2 mana yang menarik & worth seen. Kalau ada 2-3 hari takpe, boleh masuk semua.

Mula-mula kami ke Advantureland. Di Advantureland ni ada restoran Tahitian Terrace yang menyajikan makanan halal.


Ini juga satu sebab tak sabar-sabar nak ke Disneyland. Di area hotel kami tak ada restoran makanan halal. Silap juga ya, cari hotel yang murah2 di luar Kowloon :D Next time cari hotel2 di heart of Kowloon je, banyak kedai makan halal.

Lepas tu kami naik rumah tarzan.


Nak ke rumah tarzan ni kena naik rakit.

Lepas tengok2 rumah tarzan, kami ke Festival of The Lion King.


Ini pementasan tentang kisah Lion King, si Simba. Hakuna Matata!

Selepas tu kami naik rakit.. di sungai yang penuh dengan.... suprise!
Hippo!

Dikejar rhino!

Api!

Opocot meletop!

Api atas air
Lepas tu masuk ke It's A Small World ride. Kat dalam ni ditunjukkan mercu tanda dan budaya negara2 di dunia ni. Menarik tunjuk pada budak2... budaya Asia, budaya Amerika, dan sebagainya.


Lepas tu tengok Flight of Fantasy Parade, perarakan kereta berhias watak2 Disney. Kalau nak tengok dengan jelas, cari tempat di depan Sleeping Beauty Castle. Diorang akan stop lama kat situ. Kena pegi awal, kalau tak nanti duduk belakang2 je lah.


Habis Flight of Fantasy, penuhi permintaan Hafiy nak tengok Toy Story di Toy Story Land.


Kemudian masuk PhilharMagic teater 3 dimensi yang best. Jakun la kan, tak pernah tengok 3D. Budak2 pun suka, penuh dengan elemen surprise. Siap ada yang terkeluar dari skrin lagi :D

Last but not least, pementasan The Golden Mickey. Gabungan filem2 animasi Disney.


Maka berakhirlah sehari di Disneyland Hong Kong. Kami solat di City Hall, pihak pengurusan menyediakan bilik solat yang selesa dan cantik.

Ruangan solat di City Hall Disneyland
Kemudian makan malam di Tahitian Terrace, yang menyediakan makanan Asia termasuk kari Thai, dan makanan2 citarasa tekak kita... Memang sedap, dan mahal hehehe.


Masuk ke Disneyland ni pulak tak boleh bawa makanan, kecuali baby food dan air masak je yang dibenarkan.

Lepas makan makan, tengok2 apa tanda mata di kedai cenderamata sebelah, we call it a day dengan persembahan bunga api. Bunga api ni bermula jam 8.00 malam, berlangsung selama 15 minit. Dan lepas tu Disneyland pun tutup.


Maka berakhirlah sehari di Disneyland. Dengan masa yang singkat, memang kena pandai plan yang must-see tu dan tak boleh nak rest lama-lama sangat. Rugi pulak kalau masuk2, rest je kejenya kan.. bukan murah bayarannya hehe.

Summary Must-See di Hong Kong Disneyland in ONE day untuk family dengan anak-anak kecil:

  • Festival of The Lion King
  • PhilHarMagic
  • The Golden Mickey
  • It's A Small World
  • Flight of Fantasy Parade
  • River Adventure
  • Disney in The Stars Fireworks
Kedai makan halal di Adventure Land - Tahitian Terrace.

Ruang Solat di City Hall.

Sewa Stroller bersebelahan City Hall.

Anak-anak memang happy bila tengok watak-watak kartun ni. Jadi bila nak tengok 'tempat kita' diorang pun tak bising sebab dah tengok 'tempat mereka'. Hehe. 

Tempat begini mungkin pada sesetengah orang lagho dan hiburan semata-mata, tapi sebenarnya banyak benda yang kita boleh cerita pada anak2. Misalnya dalam It's A Small World, budaya2 yang ada di dunia ni. Kalau mak ayahnya pun diam je sepanjang ride tu, memang anak tak dapat tafsir apa2.

Apa-apa pun, kembara sepatutnya bukan sekadar 'enjoy' tapi ibrah dan pengalaman yang dikutip untuk diaplikasikan dalam kehidupan mendatang.

Untuk info lanjut tentang Hong Kong Disneyland boleh tengok website rasmi Hong Kong Disneyland.