Spiga

This Blog is Dedicated to...

HAFIY, FAHRY & DANNY

Penerbangan Air Asia Ke Hong Kong

Memandangkan cuti tahunan suami tak banyak mana, jadi untuk travelling kami sebolehnya memilih tarikh yang bersempena dengan public holiday, jadi jimat cutinya :) Untuk Hong Kong dan Macau, kami memilih cuti Maulidur-Rasul dan Thaipusam. Jadi, dapatlah cuti yang agak panjang.

Kami ke Hong Kong dengan penerbangan Air Asia, berenam semuanya (kami berlima dengan ibu mentua saya). Kami mengambil penerbangan waktu pagi (jam 8.55 pagi dari LCCT) supaya ada masa untuk jalan2 Hong Kong sebaik tiba.

Penerbangan ni ambil masa 3 jam 55 minit. Malam sebelumnya... anak-anak 'tak tidur' (OK, memang budak2 ni jenis susah tidur malam) jadi harap2 sepanjang jalan tu mereka boleh tidur dengan aman dalam kapal terbang.

Budak-budak ni memang ada rekod 'baik punya' dalam flight. Siap ada yang masuk ke dapur lagi.

Alhamdulillah, 2 daripada 3 budak tidur dengan nyenyak. Fahry jugak yang bukan je tak tidur-tidur, cakap pun tak berhenti :D Macam biasalah dia.

Yang menariknya dalam penerbangan ni, satu plane nyanyikan lagu 'HAPPY BIRTHDAY' kepada seorang penumpang yang menyambut hari jadinya pada hari tersebut.

Kami tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Hong Kong 30 minit sebelum waktu jangkaan. Besar betul airport Hong Kong ni. Dari tempat kami mendarat, nak sampai ke terminal tempat nak ambil bas, entah berapa kali naik shuttle train. Of course lah, kerana ia adalah antara airport terbesar di dunia.

Airport ni dibina di atas tanah yang ditambak. Setiap hari beratus flight dari dan ke sini... So ia menjadikan airport ni yang tersibuk di dunia. Banyak flight yang jadikan HKIA ni hub transit contohnya dari Malaysia ke US.

OK stop cerita tentang airport.

Walau bagaimanapun, sistem mereka memang efisen. Walaupun beratur panjang tapi kejap je dah settle sebab semua kaunter bukak, haha.

Airport ni terletak di Pulau Lantau, jadi kena ambil kenderaan dari sini nak ke Kowloon atau Hong Kong Island.