Spiga

This Blog is Dedicated to...

HAFIY, FAHRY & DANNY

Apakah? Impetigo???

Blog ni dah lama saya tinggalkan. Tapi mood nak menulis tiba-tiba datang. Terpaksa cari alternatif memandangkan blog MySuperKids.net masih dalam proses 'servis'.

Kisah ni berlaku sehari dua sebelum kami berangkat ke Hong Kong minggu lalu. Di hidung Danny tiba-tiba ada sesuatu macam melecet. Kebetulan hari tu memang dia ada terlanggar katil (lari laju). Saya fikirkan melecet terkena bucu katil.

2-3 hari tak hilang-hilang.

Bila kami berangkat ke Hong Kong, cuaca sejuk dan kering. Hidung Danny bertambah teruk, saya fikir kerana dia menggaru. Walaupun kuku dah dipotong pendek tapi kuku budak kecil sebesar Danny memang halus dan tajam.

Sepanjang di Hong Kong, hidungnya memang merah macam clown. Semua orang tegur "What happen to his nose?"

Dalam gambar ni tak clear sangat
Saya fikirkan mungkin sebab cuaca sejuk dan kering tu yang memburukkan keadaan hidung dia yang digaru-garu tu, walaupun dah telan Nutriferon. Danny tak pernah ada masalah kulit, hatta ruam lampin sekalipun, jadi memang tak suspect apa-apa.

Balik ke Malaysia, kufikir OK tapi makin tara-OK pulak dah. Abiy si Danny insist suruh bawa jumpa doktor, saya mulanya taknak bawa sebab rasa tak ada apa-apa pun cuma sebab dia garu-garu saja. Tapi sudahnya bawa juga.

Jumpa-jumpa saja doktor di klinik Paed tu, satu benda saja yang dia cakap - IMPETIGO!

Melongo mak, tak pernah dengar la kan. Maklumlah paling-paling teruk budak2 ni kena ruam sebab elergik susu lembu atau ruam panas.

Impetigo adalah sejenis penyakit kulit yang disebabkan oleh bakteria Staphylococcus aureus dan akibatnya kulit jadi macam blister dan pecah-pecah. Dan mungkin gatal. 

Aduh, terasa mahu terduduk. Akibat terlalu positif rupanya anakku terkena serangan bakteria!

Walaupun ada banyak natural remedy untuk impetigo, tapi disebabkan kami nak travel lagi, maka terpaksa succumb pada antibiotik. Kasihan pada Danny lah sebab dah dekat 2 minggu dia menderita secara senyap (huwaaa!). 

Syukur alhamdulillah ia tak berjangkit kepada abang-abangnya.

Walaupun biasanya impetigo ni boleh sembuh sendiri, tapi kalau dibiarkan ia sangat berisiko! Ia boleh membawa kepada:-

  • Keradangan kulit yang lebih serius
  • Keracunan darah
  • Demam
  • Masalah buah pinggang
Naudzubillah...

Selepas 5 hari, wajah Danny kembali handsome. Hehe, kesian Danny sebelum ni selalu kena 'marah' sebab menggaru. Rupa-rupanya memang bermasalah :( mana tak garunya.


Jadi selepas tamat course antibiotik ni, satu round probiotik pula untuk Danny bagi 'menghidupkan' kembali bakteria baik dalam perutnya.

Oh impetigo...