Spiga

This Blog is Dedicated to...

HAFIY, FAHRY & DANNY

Cubaan Backpacking Bersama Anak-Anak ke Hong Kong & Macau

Selepas backpacking di Eropah bersama Danny tahun lalu, kami merancang pula untuk backpacking dengan ketiga-tiga anak kami. Mencabar! Backpacking bukan macam percutian biasa. Bukan sekadar bawak backpack/rucksack je. Bila cakap backpacking dengan baby pun ramai yang tak percaya, ini kan pula bawa budak-budak.

Untuk perjalanan ke Hong Kong dan Macau... kami nak cuba test drive dengan Hafiy dan Fahry pula. Danny sekali lah. Dan atok mereka juga. Jangan taktau mak mentua saya baru je balik dari backpacking di Tokyo tahun lepas.


Tapi memandangkan melibatkan banyak pihak, kami tidak 100% backpacking, tetap tempah tourist guide juga di sana, terutama untuk back up kenderaan. Dan agar tak kalut2 tengok map sambil mengawasi anak2. Walaupun public transport di Hong Kong memang mantap, tapi untuk heret budak2 berlari kejar tren, kami fikir banyak kali juga. Bukan apa, mereka masih kecil dan masih 'cranky' bila penat.

Tourist guide hanya bersama kami sekejap semasa kami tiba di Hong Kong, dan pada hari ketiga. Time lain, kami-kami sajalah. Itulah yang melopong nak cari kedai makan halal di sekitar hotel di Kwun Tong. Kwun Tong ni di pinggir Kowloon. Tengah2 Kowloon banyak kedai makan halal. Tapi bila tengokkan budak-budak yang dah tak larat nak berjalan, kami berdua je jalan kaki di sekeliling Kwun Tong, cari apa-apa yang boleh dimakan.

Di Hong Kong, kami ke Disneyland (malam sebelum pegi tu memang tak sabar sangat sebab nak makan! Disneyland sediakan makanan halal). dan jalan-jalan sekitar Hong Kong. Budak2 seronok la... standard la tu.


Bila jalan kaki ni, saya beritahu husband, "Kesian budak2 kalau betul2 backpacking, penat diorang jalan. Jadi kaedah kita ada back up tourist guide memang tepat. Kalau tak, dengan layan diorang lagi, dengan nak tengok map lagi, sesat2 lagi". Memang, budak2 kecil jalan kaki berkilo-kilo meter... sedangkan kami pun lenguh-lenguh.

Di Macau, tourist guide cuma ada sekejap saja, lepas tu sendiri. Namun yang bestnya budak2 tak complaint banyak selain penat dan lapar. Hehe, takpe penat dan lapar tu tak ke mana2 pun penat dan lapar juga kan.

Kesimpulannya, backpacking dengan budak kecil di bawah 6 tahun, memang possible, tapi kena ada perancangan rapi & masa yang tidak singkat. Kena ada time untuk budak-budak berehat dan entertain mereka. Insya-Allah, kalau ada masa extra mungkin boleh plan backpacking betul-betul pula dengan budak-budak ni.

Cerita detail tentang trip Hong Kong & Macau ni dalam entry2 akan datang, insya-Allah.