Spiga

This Blog is Dedicated to...

HAFIY, FAHRY & DANNY

Tips Persiapan Berhenti Kerja dan Berniaga

Menjalankan bisnes online dari rumah... mungkin ramai dah tahu kegiatan saya (termasuk senior2 di pejabat :P) .. tapi sekarang lain. Sekarang saya dah sepenuh masa seorang internet marketer yang berpangkalan dari rumah, dan mana-mana tempat yang menyediakan free wifi :D

Alhamdulillah, sebenarnya ni dah masuk bulan ke-5 saya berhenti kerja daripada seorang jurutera di sebuah syarikat multinasional (bak kata ex-bos saya "orang lain berebut nak masuk sini, you nak resign?"). Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar.

Saya dah lama merancang untuk berhenti kerja dan menjadi WAHM (work at home mum) sepenuh masa. Tapi mungkin sebelum ni saya tidak bersedia untuk meninggalkan menara yang tercinta itu. Malah semasa menghantar surat perletakan jawatan pun saya lakukannya dengan perasaan sedih. 7 tahun saya berkhidmat di situ, walaupun tanpa kenaikan pangkat kerana gatal minta transfer ke sana sini berkali2, tukar position sana sini, hehe. tapi pengalaman bekerja di syarikat tu sangat indah dan meninggalkan kesan yang dalam di hati saya.

Semasa bekerja dulu, saya biasanya 'menjalankan kegiatan' pada waktu malam, selepas anak2 tidur (biasanya jam 12 baru mereka tidur, menjadikan saya burung hantu). Dulunya, saya rancang nak berhenti kerja bila income dari bisnes setiap bulan melebihi gaji bulanan. Tapi bila ianya tiba, saya rasa belum sampai seru nak berhenti, sebab 'masih boleh bawak'.

Tapi bila saya dah fokus, dan dah jadi Master Lyna, tanggungjawab semakin besar dan saya dah tak boleh nak commit 2 benda. Mungkin itu sebab utama kenapa saya berhenti kerja.

Bila saya tanya kawan-kawan, ramai yang nak berhenti kerja jaga anak. Tapi masalah problem tiba bila bajet-bajet, tak dapat nak 'hidup' dengan gaji suami semata-mata.

Saya pun begitu juga. Kerana itu saya cuba-cuba untuk menjalankan perniagaan internet (dan offline). Mendapat kesedaran kewangan dari awal menyebabkan saya akur dengan caca merba dunia sekarang ni. Lagipun, mak dan ayah saya tidak merestui anaknya berhenti kerja, jadi surirumah dengan degree yang dipegang. Itu memang normal lah kan. Dan saya mengerti concern mereka. Emak dan ayah tidak mahu anak-anaknya susah di kemudian hari. Jadi saya mahu senangkan hati mereka, walaupun nanti saya tidak bekerja sebagai jurutera tapi saya tetap ada pendapatan sebagai WAHM.

Satu lagi saya tidak mahu kehilangan 'lifestyle' yang saya nikmati. Saya, bukanlah hidup mewah2 pun. Baju2 pun type tak ada brand. Saya bukan jenis yang stylo atau fashionista ke apa-apa. Saya cuma mahu terus menikmati kehidupan yang sederhana ini tanpa saya perlu ikat perut, terutama untuk menyediakan sarana untuk anak saya, Fahry yang perlukan kaki palsu saban tahun.

Cukuplah orang2 lain senasib dengan Fahry yang terpaksa memohon bantuan untuk membolehkan mereka bergerak seperti orang lain. Saya akan sediakannya untuk anak-anak saya. Oleh itu saya kena berusaha keras. Satu kaki palsu tu bukan macam harga selipar.

Dan saya tidak suka terhantuk dulu baru tergadah. Jadi saya perlu bersedia. Ramai orang perlu rasa sakit dulu, baru berupaya nak berbuat sesuatu yang baru. Mungkin saya tidak begitu, mungkin juga ya, tapi kebanyakan tindakan saya berpihak kepada 'rancang sebelum kena'. Semasa muda2 dulu saya tak merancang pun, que sera sera je.. tapi sebenarnya hidup lebih bermakna bila kita merancang.

Jadi, bila dah ada pendapatan dari sumber lain, dan beberapa pendapatan pasif, saya ragu-ragu lagi melepaskan jawatan saya. Lagipun, saya ni jenis suka ikut kepala sendiri. Saya tak suka ke offshore, dan memang saya tak pergi selepas beranak pinak. Tak baguslah, untuk kerja kan. Mungkin sebab itu juga membuatkan saya berundur diri. Beri peluang kepada yang passionate.

Jadi, bila berada di rumah, misi saya bertukar. Tidak lagi untuk menjadi jurutera yang hebat bergaji besar mungkin , tapi membantu wanita-wanita khususnya ibu-ibu lain yang mahu mencapai sesuatu dalam hidup mereka.

Dan saya memilih jalan ini, kerana ia bukan saja lebih mudah, malah lebih senang membantu mereka yang melakukan perkara yang sama dengan kita.

Saya pernah dirujuk oleh seorang ibu yang ingin membuka restoran. Saya kata saya minta maaf, saya tidak ada pengalaman membuka restoran, walaupun pakcik saya memiliki sebuah restoran seafood dan tom yam di Shah Alam, tapi saya tak mahir selok-beloknya. Kalau tanya tentang bisnes online atau bisnes dari rumah, insya-Allah saya mungkin boleh bantu mengikut kemampuan dan pengalaman saya.

Namun, mengikut observation saya, tak ramai yang memulakan bisnes online ni membuat kajian terperinci terlebih dulu. Kebanyakannya berbisnes kerana 'nampak macam best'. Malah, bukan sedikit yang menghubungi saya untuk belajar bagaimana cara memulakan bisnes online. Tapi bila dah masuk topik, kebanyakannya berkata "Eh, susah jugak. Ingatkan senang je".

Bisnes apa-apa pun memang susah. Oleh itu kita perlukan mentor untuk menunjuk-ajar kita. Mentor yang dipilih haruslah orang yang sudah pun melakukan perkara2 yang ingin kita jalankan. Itukan lebih mudah kerana kita boleh belajar dari mentor kita saja.

Ini video yang saya rakamkan semasa backpacking ke Eropah tahun lepas, tentang mentor dan coach. Rasa kelakar pula, masa baru2 nak belajar cakap depan kamera. Ekpresi pun semacam je (jangan gelakkk).

Hope you enjoy it!