Spiga

This Blog is Dedicated to...

HAFIY, FAHRY & DANNY

Persiapan Melancong Ke Hong Kong dan Macau

Apa bila melancong ke luar negara, antara tujuan saya ialah belajar tentang negara tersebut dan menghubungkannya dengan sejarah dunia yang saya pelajari di sekolah. Saya menyukai kedua-dua gaya melancong - sebagai tourist (dengan private tourist guide) dan sebagai backpacker. Kedua-duanya mempunyai kepuasan tersendiri.

Sebagai backpacker kita dapat merasai sendiri, bercampur sendiri dengan masyarakat di sesuatu tempat dan belajar cara mereka dengan cara pemerhatian begitu. Sebagai tourist pula, banyak info2 tentang negara tersebut dapat dipelajari dari tourist guide (yang tentunya tiada dalam mana2 buku!).

Untuk perjalanan ke Hong Kong dan Macau, kami mengaplikasikan kedua-duanya.

Walau bagaimanapun, sebelum berangkat, harus dibuat persediaan. Paling penting kena ada itinerary dan senarai tempat-tempat yang nak dilawati. Dari situ kita boleh buat bajet dari segi penginapan, pengangkutan, makan dan sebagainya.

Hong Kong dan Macau adalah negara SAR (Special Administration Region) yakni negara yang 'dipulangkan' semula kepada negara China oleh British dan Portugal, tetapi pentadbirannya tetap berasingan dari negara China.


Oleh itu, untuk masuk ke Hong Kong dan Macau tak perlukan Visa.

Kami menaiki pesawat Air Asia dari LCCT, dan sehingga Mac 2013, Air Asia menyediakan penerbangan ke Hong Kong dari Pulau Pinang. So, orang2 Penang boleh lah plan ke Hong Kong direct dari Penang.

Sebelum berangkat tukar duit siap-siap. Negara SAR gunakan matawang sendiri, Hong Kong Dollar dan Macau Pataca. Tapi HKD boleh je guna di Macau. Kami tak tukar banyak pun, untuk makan, transport dan shopping pasar malam je.

Seperti biasa kami mendapatkan sebuah buku yang menerangkan sedikit sebanyak tentang daily whatabout di Hong Kong & Macau. Sekurang-kurangnya tidak terlepas tempat-tempat 'wajib pergi' di sana. Kami juga membaca blog-blog travel yang berpengalaman ke sana.

Hong Kong sebenarnya tak susah nak berjalan, public transport memang mantap, cab 5 seaters, bas, tram & of course MTR yang menjadi nadi transportation Hong Kong. Namun disebabkan membawa 3 orang budak kecil yang comel itu, kami tak merasa semua tu (kecuali cab). Kami charter kenderaan di sana, memudahkan untuk anak-anak ni. Kalau bertigi dulu boleh, tapi kasihan pula anak2 kalau nak naik-turun tangga subway, lari2 kejar tren.. Jadi tak merasalah memiliki Octopus Card.

Nak makan pun tak susah.. di Kowloon banyak restoran halal. Cuma kalau di bahagian outskirt sukar sedikitlah. Jarang ada, tak macam di tengah2 Kowloon.

Seriously memang kena study dan jangan lupa bawa map. Walaupun di Hong Kong dan Macau, Maxis menyediakan unlimited internet roaming, tapi bila masuk Macau, semuanya dalam Bahasa Cina >__<

Walau bagaimanapun, Hong Kong & Macau memang best. Salah satunya, rasa sangat selamat.. ye lah, kedua2nya antara top 10 bandar paling selamat di dunia. Dan rasa 'like home'. Tak seperti di negara2 Eropah, memang terasa betul pendatang terutama di negara non-English speakers. Tapi di sini tak rasa asing sangat, sama je di KL pun ramai Chinese.

Dari segi barang yang dibawa, kami mengamalkan travel-lite. Seorang bawa 2-3 pasang baju : baju jalan, baju tidur, baju back-up. Balik bilik, basuh.

Ini je beg kami. Dengan satu lagi Trunki Fahry punya
Disebabkan kami travel-lite & backpacking style, memang tak ada nak shopping-shopping. Datang macma tu, balik pun macam tu :D Insya-Allah, pengalaman dan ilmu yang baru dikutip lebih banyak dari beg-beg tu.