Spiga

This Blog is Dedicated to...

HAFIY, FAHRY & DANNY

Mandi Wiladah

i had a discussion (chatting actually) with mommysarah, and she mentioned about mandi wiladah. i got many emails (but the same content) about mandi wiladah. i dont want to paste it here, but in a nutshell it stressed about:
-mandi wiladah is wajib, after the baby had been delivered (when the head(+body) was out)
-w/o mandi wiladah, if the mother dies during confinement, she would be considered 'tidak dlm keadaan suci'.
-etc.
but it was no supporting dalil neither from Quran nor hadis, nor any riwayat.

i referred the problems to Ustazah Mariah and this was what she said:
tiada nas yg menyatakan bahwa kita wajib mandi wiladah sesudah bersalin, kerana kebiasaan wanita Melayu, lepas bersalin terus keluar nifas. jadi samada mandi wiladah atau tidak, dia tetap dalam keadaan tidak suci sampailah dia mandi setelah habis nifas.
namun ada satu riwayat di zaman Rasulullah di mana sorang wanita menemui Rasulullah & bertanya, adakah dia wajib mandi kerana dia tidak keluar nifas selepas bersalin, makan Rasulullah menyuruh wanita itu mandi wiladah.
kebanyakan wanita di Mid East mengalami keadaan itu, mungkin faktor iklim atau pemakanan. malah Fatimah R.A sendiri mandi wiladah kerana beliau tidak keluar nifas.
dalam keadaan biasa, Rasulullah menyatakan bahawa mandila selepas kering nifas.
boleh dikatakan di sini, jika keadaan sedemikian (bersalin kering/tiada nifas), maka wajib dia mandi wiladah tetapi mengikut norma kita, terus keluar nifas maka tidak perlu mandi, kerana tiada keperluan.

i was make sense cos she had the evidents (walaupun lemah).

i can't refer to any book now cos i left my books at Kelantan :(

however, as far as i know, there's no hadith mentioning about mandi dua kali lepas bersalin & mandi wiladah (selain dr riwayat di atas).

namun ada perbezaan pendapat ulamak tentang 'wiladah'. terdapat ulamak yg mengertikan wiladah sebagai 'keguguran', yg mana ibu2 yg mengalami keguguran (tidak bersalin), meskipun tiada darah yg keluar, maka wajib mandi wiladah. terdapat ulamak yg berpendapat bahawa wiladah itu ialah 'melahirkan anak', samada normal/c-sec, sama ada hidup/mati anaknya, bernifas atau tidak, wajib mandi tetapi jika bernifas, mandinya selepas kering nifas, jadi 2in1 gitu.

malah dalam satu hadis Rasulullah SAW menyebut bahwa wanita hendaklah mandi & solat selepas keringnya darah slepas bersalin sama ada anak itu hidup atau mati (mtk maaf lupa ayat penuh & rawinya). & tidak disebut tentang mandi wiladah.

afterall, tujuan mandi wajib adalah utk 'membersihkan diri' tuk membolehkan kita solat & melakukan ibadah2 yg dilarang dalam keadaan junub & sekiranya selepas mandi wajib (wiladah), kita masih bernifas, maka sama seperi berwuduk dalam keadaan haid.

konklusinya, mandi wajib dilaksanakan sekali sahaja yakni selepas nifas kering = mandi wajib nifas = mandi wiladah.

perkara ini pernah dibincangkan dalam grup kami, yg mana penyebaran email tentang 'ibadah', 'feqah', 'sunnah', etc. yg menjadi persoalan dari mana datangnya email2 ini dan kenapa ia tiada 'signature' mana2 ustaz/ustazah/pakar dlm bidang2 tersebut. malah tiada dalil yg menyokong. jadi kami berpendapat, sekiranya menerima email2 yg mengelirukan tentang perkara2 tersebut. rujuklah pada yg benar2 pakar & mintaklah supporting element utk mengukuhkan keyakinan & pengetahuan kita tentang perkara tersebut. lebih2 lagi sebelum kita menyebar pada orang lain pula.

walaupun perkara yg disebar itu mungkin betul tp apa salahnya kita mengkaji (membaca, bertanya, berbincang, etc.) sedikit, insya-Allah dengan pengkajian yg sikit tu Allah kurniakan banyak ilmu2 lain pada kita. benda2 sebegini kadang2 jadi 'shortcut' pula utk orang2 biasa mcm kita yg tiada kitab2 utk direfer/tiada ilmu utk menafsir & kita ambil buta2 saja. di sinilah gunanya ustazah2/ustaz2/tok2 guru, especially dari sekolah/uni/ofis kita,bukan jd tempat rujukan masa nak exam/baca doa dlm function je.

dalam hal perbezaan pendapat, adalah perkara yg digalakkan dalam Islam selagi tidak bercanggah dengan syariat. cthnya perkara2 wajib mandi, ada ulamak berpendapat ada 5 : keluar mani, make love, mati, haid & nifas; dan ada ulamak berpendapat 6, selain dari perkara 5 itu tambah melahirkan anak. tp seperti di atas, tertakluk pada condition2 yg disebutkan.

Islam tu mudah, tp kita wajib menuntut ilmu, ia tak datang terbang macam tu je ke dalam kepala. (kecuali yg diberi hidayah oleh-Nya)

[tapi kalo nak mandipon takde salahnya... daripada membazir air (kes2 xtutup pili ketat2) baik wat mandi kan]

i'm not a 'pakar' dalam bidang feqah (in fact i'm pakar in nothing), hanya berdasarkan pembacaan, perbincangan dan diolah dlm bahasa sendiri. sekiranya anda mempunyai nas atau dalil tentang mandi wiladah, silakan kongsi sama2 ya.