Spiga

This Blog is Dedicated to...

HAFIY, FAHRY & DANNY

I am 1 Month Old!



assalamualaikum Mami. ooo Mami, saya dah sebulan la Mami. masa dalam perut Mami dulu, Mami & Abiy cakap nak ajar saya cakap BI tp sampai ari ni takde pun Mami cakap BI ngan saya. hampeh la Mami ni. duk cakap Kelate je. nanti macamana saya nak paham ape Abiy cakap kalo Mami tak ajar saya cakap bahasa lain. Abiy cakap KL tau!

sekarang saya dah baik sikit. kalo tak, malam2 je saya melalak. saya bukan ape Mami, biasala budak2 kecik macam saya kan, saya bukannya tahu siang ke, malam ke. tapi sejak Mami peluk saya tido malam2, saya rasa hangat je. naper Mami tak peluk saya dari dulu? oh, agaknya saya kecik sangat masa tu, Mami takut terhempap saya ek? takpe, saya da besar skg. kalo Mami hempap saya, saya hempap Mami balik. hwa3x...

skg ni kan Mami, saya masih tak tau ape lagi. kebanyakan gerak geri saya ni refleks aje. pengelihatan pun blur2 lagi. ala2 Mami & Abiy punya kalo bukak spek tu. tapi kaler2 terang memang menarik perhatian saya. Mami plak tak belikan saya mainan yg bole saya tengok2.. tu yg saya duk asik tengok lampu je. saya pun suka tgk TV pasal TV ada kaler2 terang gitu. orang kata saya bole nampak makhluk halus.. ntah, saya pun tak pasti yg saya nampak tu makhluk halus ke makhluk kasar. tp yg konfem, saya xbole nampak kuman la... Mami, bila nak beli mainan gantung2 kat buaian saya ni... tuhari dengar2 Mami cakap nak beli takmo kasi saya bosan duk dalam buai sorang2.

saya tido dalam buai? Nye yang carikan buai minggu lepas pasal dia tak larat nak hayun2 saya. saya suka kene hayun2. dulu Abiy yg selalu hayun2 saya. bila Abiy dah balik Miri, saya mintak Mami, Mak Tok, Tok Ayah & Nye pulak hayunkan. tp Nye dah tak larat, so dia carikan buai. best jugak dok dalam buai. Mami takut saya nanti tak bole tido kalo tak buai, tu yg dulu Mami takmo buaikan saya. tapi saya ni kan anak Mami..saya bole semua la Mami. kan saya pun suka tido atas lengan Mami jugak... kadang2 Mami tepuk2 pun saya bole lena. best kan saya?

saya tak sabar la nak besar, Mami. tu yg saya asik mintak Mami dudukkan saya & saya nak berdiri. semua orang kat sini bole berdiri, nape saya asik kena baring je. boringla xleh nak gerak2. tu yg saya salu mtk Mami dokong saya, bole jugak tengok pemandangan lain. hehe.

saya suka Mami nyanyi2 ngan saya. lagu feveret kita sejak dulu.. Little Fingers, pastu Mami ubah lirik lagu Old Mc Donald jadi Little Hafiy, Baa Baa Black Sheep jadi Baa Baa Hafiy, This Old Man jadi This Lil' Boy, Mary Had A Little Lamb jadi Hafiy Had a Little Lamb... Mami kadang2 suka nyanyi lagu Backstreet Boys, tapi nada macam sedih2 je, mesti tingat kat Abiy ni. hihihi.

saya suka Mami urut2 badan saya walaupun geli sikit2 hehe. kalo saya geli2, Mami yang gelak. Mami salu urut saya sebelum mandi pagi, petang2 & time nyusu. Mami suka cium saya, tu pun saya suka. bole tertido saya kalo kena cium ngan Mami. saya suka mandi dengan Mami. kalo orang lain mandikan, awal2 lg saya melalak, kalo ngan Mami, dah angkat dari besen tu baru saya melalak. sejuk la.. mandi air suam, bila kuar je pori2 saya terbuka, abis kena udara tau. dahla badan saya ni lagi cepat kehilangan haba dari orang besar. sal tu kalo nk bolenkan saya Mami tutup kipas. nanti saya kesejukkaaannn~~~

saya suka batuk kuat2 & buat gaya nak terbelahak. saya macam tu sejak Abiy ada kat sini lagi. semua orang gabra. hehe. skg pun saya batuk kuat2. Mami ckp saya macam orang tua. saya paling tak suka kalo tersedu. marah betul saya. kacau sungguh sedu2 ni. nak menangis pun susah. apa lagi, saya bebel2 la kalo sedu.

semalam Mami pakaikan saya baju yg Mak Siti beli kat Cambodia. Mami cakap saya hensem. hehe. saya pun rasa saya hensem. yg penting, mesti lagik hensem dari Abiy :D tak caya tengokla gamba terbaru saya ni.


saya dalam macam2 ekspressi. tp sayangnya saya tak pandai senyum lagi. time tido bole la saya wat. orang kata, kembar yg agah saya. sapentah kembar saya, saya pun xtau la. tu saya duk pandang tingkap sal ada cahaya kat situ. bila la pengelihatan saya nak clear ni... boringla asik kene tengok muka Mami je.. saya nak tengok kucing. Mami cakap umah Mak Tok ada kucing...


saya dalam buai. kain pelikat Abiy tu.. tu yg wat saya lena je duk kat dalam ni. tp tak tahan, panasla. peluh2 badan saya jadiknya sampai basah2 baju ngan bantal yg lapik belakang saya. Mami cakap macam Abiy, kalo peluh abis basah sumer. tu bantal dua bijik tu salunye saya tendang sampai ke bawah time tido. yg benda bawah lengan saya tu pasir+beras+bawang yg Mami letak dalam saputagan wat tuam perut saya yang salu kembung. napelah perut saya asik kembung je, saya pun xtau la.


sapa suh Mami tinggal saya sorang2.. kan saya dah melalak. Mami cakap saya manja terlebih pasal masa dalam perut Mami duk layan saya je, duk manjakan saya je. ntah, saya pun tak pasti. Mami kata nanti adik saya pasni Mami xnak layan sangat dia masa dalam perut, nak tengok dia manja macam saya ke tak. kalo macam saya maknanya memang anak Mami manja2 la (macam Mami?), kalo dia tak manja, maknanya tepatlah teori Mami tu. hehe. sianla adik saya tu.. saba je la ye dik...


urgh.. paling tensen la kalo kene tummy time. kalo duk macam ni, Mami kene urut2 belakang saya, kalo tak, saya jerit je la. tak suka betul. saya lagi suka tummy2 kat dada Mami daripada duk atas tilam ni. tak hangat macam badan Mami la...


apa tengok? nak ke..? hehe.

Abiy... bila nak balik? mai la balik tengok saya yg membesar dengan sihat dan kuat ni... Rindu kat Abiy tau!